REFLEKSON:
Når jeg leser pensum før oppstart av produksjonen føler jeg meg ganske trygg på hva jeg skal gjøre. Jeg har jobbet en del med bilder før og liker den kreative biten i slikt arbeid. Jeg har ikke kompetanse i bruk av andre program enn Photoshop når det er snakk om bilderedigering og dette føler jeg at jeg må gjøre noe med. Føler at dette er hindringen for bruk av denne type arbeid i skolen. Skolene har ikke Photoshop. Jeg er skeptisk til alle forskjellige gratisprogram som finnes på nettet. Jeg tørr ikke å laste de ned i frykt for virus og endringer på maskinen som jeg selv ikke kan rette på i ettertid. Her hadde det vært morsomt å fått en grunding gjennomgang i bruk av slike program. PhotoStory er ikke et nytt program for meg, det har vi jobbet med i studiet ved flere anledninger. Jeg har også jobbet med dette i undervisningssammenheng med elever ved flere anledninger. Det er jo for så vidt et program som er gratis og lastet ned fra nettet for bruk med elever og for egen utvikling. Og all bruk av dette programmet har vært positivt. Det har ikke fulgt med noe negativt på maskinen i ettertid. Samme erfaring har jeg med Google Sketch Up.
Men disse to er program som er blitt introdusert i undervisningssammenhegn der vi har fått god veiledning for nedlastning. Dette har jeg turt å tatt med meg inn i den norske grunnskolen og fått installert på maskiner der uten at det har blitt problemer. Men, jeg ønsker å lære meg å bruke flere slike flotte program som jeg ka ta med meg inn i skolen for pedagogiske arbeid med elever.
Jeg leste meg opp på datagrafikk og bildeformat. Dette var bra, da jeg ikke kan så mye av dette fra før av. Jeg kjenner til begrepene, for eksempel: GIF, BMP, JPEG og lignende men har ikke full kontroll på forskjellene. Så det var bra. Videre er jeg noe oppdatert på pixler og hvordan bilder er punkter med forskjellig tetthet, men viste ikke at det var noe som het vektorgrafikk. Dette blir spennende å lære mer om etter hvert.
Jeg har jobbet litt i Illustrator og har observert at alt hele tiden er skarp og riktig, men at dette er relatert til denne type grafikk viste jeg ikke. I tillegg til Illustrator har jeg jobbet i designprogram som er knyttet til skjæremaskiner. Da er det også vektorgrafikk. Tror jeg da, basert på det jeg forstod i boka. I de programmene jobber jeg med .ai- filer som er streker.
I produksjonen av Photostoryen lærte jeg ikke noe nytt denne gangen. Jeg har laget en del slike.
PRODUKTET MITT:
Tema: Kameratredning i stille vann med kano.
Målgruppe: Alle som ønsker å se hvordan en kameratredning gjennomføres, og i hvilken rekkefølge tingene skal skje i. Filmen viser hvordan man tømmer kanoen for vann gjennom bruk av sin egen kano. I tillegg brukes begge kanoene til å stabilisere slik at de som har falt i vannet kommer seg trygt opp i kanoen igjen, uten å sette den andre kanoen i fare.
Hensikt: Vise hvordan en slik opplæring gjennomføres på studenter i en undervisningssituasjon. Lærer overvåker det hele. Han passer på at ting foregår riktig og under forsvarlige forhold.
Min planlegging, begrunne hvorfor animasjonen ble som den ble: Min animasjon ble slik fordi det var disse bildene jeg hadde til disposisjon. Det er bilder jeg har tatt selv. Det er fotografert undervis i et undervisningsforløp, og det er realistisk det som vises. Jeg har tilpasset bevegelsene til motivene slik at jeg framhever det som er viktig på bildet. Dette bidrar til at jeg også gjennom bevegelsene kan konkretisere bedre hva jeg vil fortelle. Jeg valgte å ikke legge tekst til hvert bilde da dette skulle være en illustrasjonsvideo og ikke en opplæringsvideo. Reflekterte litt angående dette da jeg laget storyen.
Dersom jeg hadde satt til tekst ved hver endring av øvelse, ville det blitt en instruksjonsvideo på hvordan man gjennomfører en kameratredning. Det er egentlig ikke et helt klart skille her. Denne storyen kan tolkes som en opplæringsvideo da det er tatt med flere detaljer. Bildene forteller også en del uten at det er tekst til.
Jeg tenkte at jeg kunne legge inn tekster som:
- Båtene settes på vannet
- Lærer overvåker situasjonen
- Kanoen velter
- Redningen begynner
o Kamerater tømmer først kanoen
o Legger kanoen tilbake på vannet
o Stødig plassering
o Klatring opp av vannet
- Padler i land
…på noen av bildene. Men valgte og ikke gjøre det, da storyen bare kunne vise hvordan en slik redning foregår uten noen videre forklaring. Derfor litt diffus avklaring på hvilken type story dette er.
Tekst og bilde kan jobbe veldig bra sammen, jeg hadde også kunne valgt å lagt på tale istedenfor tekst. Da kunne jeg har tatt opp slike kommentarer og lagt de til bildene, og senket bakgrunnsmusikken slik at stemmen kom tydelig fram. Men jeg måtte ta et valg og valgte denne gangen og gjøre det slik.
Bildene alene forteller godt hva som skjer, bevegelsene forsterker litt av det som allerede ligger i bildet.
Her er egentlig valgene veldig mange, og det er nettopp dette som gjør at det er så spennende å jobbe med digitalt verktøy. Og det er også dette som gjør at det er spennende å ta verktøyet ut til elevene. VI får inn så mange typer svar og kan på den måten lære utrolig mye bare av å se hverandres produksjoner.
LOGG:
Jeg hadde PhotoStory 3 på maskinen. Åpnet det og trykket på linken ”create a new story”.
I forkant hadde jeg funnet fram bildene jeg skulle bruke og lagt de i en egen mappe.
I det åpnede programmet starter det med at jeg skal importere bilder. Dette gjør jeg ved å trykke knappen: ”importer pictures”. Inne i denne fanen blar jeg gjennom og finnen mappen med alle bildene. Når jeg er inne i mappen bruker jeg snarveien ved å trykke: ctrl+A og alle bildene blir markerte. Trykker videre enter og alle bildene blir importert inn i programmet. De blir lagt til i den rekkefølgen de ligger i mappen. Jeg ser over utviklingen i bildene og endrer rekkefølgen der det trengs.
Videre trykker jeg på knappes som fjerner alle de svarte kantene som er på bildene. Jeg går gjennom ett og ett bilde slik at alle bildene får riktig utsnitt.
Etter at jeg har klargjort bildene på denne måten går jeg videre i programmet ved å følge knappen ”next”. Nå kommer jeg til det stedet der jeg kan legge til tekst til bildene. Jeg begynner med å legge til litt tekst til noen av bildene. Men ombestemmer meg underveis. Sletter teksten som er lagt til og beholder kun teksten på første bilde.
Når dette er klart går jeg igjen videre til neste steg ved å trykke ”next”. Nå kommer jeg inn på: ”Narrate your pictures and costomize motion”. Her endrer jeg utsnitt og bevegelsen som tilhører hvert bilde. Dette gjør jeg også bilde for bilde slik at bevegelsene stemmer til motivet på bildene. Endrer også tiden på visningen av hvert bilde.
Underveis i animasjonslagingen kan jeg forhåndsvise produktet, slik at jeg kan følge med på hva jeg lager.
Jeg endret ikke størrelsen på noen av bildene verken i oppløsning eller størrelse. Programmet tok inn bildene slik de var og størrelsen på produktet er ikke for stort.
Videre legger jeg til musikk. Dette gjøres gjennom å bla gjennom maskinen, finne riktig mappe med musikkfiler, velge sang og trykke på den. Sangen legges inn og dekker animasjonen.
Når produktet er ferdig lagrer jeg det for visning på egen maskin. Passer på hvor jeg legger dokumentet slik at jeg finner det igjen ved en senere anledning. Lagrer på to måter, visningsfilmen til media player og arbeidsfilen som tilhører programmet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar