http://www.matematikk.org/gangetesteren/gangetesteren.html?t=2&n=lett&o=gange&dataURI=oppgavegenerator/oppgavegenerator.php
Dette var den siden jeg valgte å vurdere og jeg vurderte etter kriterielisten som lå på nettet.
Jeg startet arbeidet med å gå inn på kriteriene. Det var en omfattende liste som dekket mye.Det var delt inn i pedagogiske og tekniske kriterier med syv underkategorier som punkter.
I vurderingsarbeidet valgte jeg å bare vurdere i forhold til 2-gangen og ikke hele gangeressursen i seg selv.
Dette gjorde at mange av kriterienen ikke gikk ann å vurdere, som f.eks endringsmulighet av språk.
Pedagogiske kriterier var de letteste å vurdere, da baserte jeg mye på egne erfaringer både som bruker av ressursen og som lærer for elever som bruker den. Jeg kom fram til at ressusen krever endel forkunnskaper før den kan benyttes for best mulig utnyttelse av den. Blant annet lesekompetanse og gode strategier på utregning i hodet er en stor fordel. En nybegynner vil nok slite litt i denne ressursen, men jeg sier ikke at han eller hun ikke vil klare det.
De tekniske kriteriene var litt mer kompliserte å vurdere da det blir for detaljert i forhold til f.eks. HTML ol. Der er jeg ikke helt på høyde og trenger bedre opplæring :-)
Men, alt i alt var kriteriene lette å følge, de var omfattende og det oppleves som en trygghet at de er der for de som lager ressurser til oss lærere som skal bruke digitalt verktøy sammen med elever for måloppnåelse i fag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar