Æ kan planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg basert på bruk av GoogleSketchUp for å integrere IKT i undervisningen i fagene matematikk og norsk.
Æ kN lage et opplegg der elever kan lage en instruksjon på kordan noe bygges. Gjennom å lage en instruksjon må elevene sette seg inn i delene av helheten gjennom å presentere stegene i prosessen.
Norskfaget får sin tyngde gjennom at stegene må forklares opp mot bildene og matematikkfaget får en naturlig plass gjennom at vi jobber med det tredimensjonale der vi skaper former.
Jeg vet av erfarig at mange rammefaktorer kan være med på å stoppe prosessen. Det er f.eks. ikke tilgang på bl.a. bærbare maskiner til enkelteleven eller tilgang til programmet på skolens maskiner. Det er spennende å se hvordan slike prosjet blir møtt av forskjellige skoler. Hver skole har sine regler og retningslinjer som de følger, selv om skolene er kommunale og tilhører samme "overhode".
SketchUp er et spennende verktøy og den erfaring jeg har med det fra 3. til 10 klassetrinn er stor entusiasme og at de fort greier å bruke det det på et visst nivå. Dessuten har jeg opplevd 1. og 2. klasseelever som fikk opplæring av 3. og 4. klassetrinn, tegne med den største selvfølgelighet. Se prosjektnettsted: http://www.iota.hifm.no/naturfag/teknogdes/3D.html
SvarSlett