tirsdag 25. januar 2011

Da var datamaskinene på plass i 1. klasse

...og jeg har gjennomført en times undervisning allerede med de. Det er alltid endel utfordringer i første omgang, men det ordnet seg raskt. I innloggingen fikk vi fram endel forespørsler på oppdateringer bl.a. av microsoft og av google som startside ol. Men, da jeg mangler administrator tilgang må alt dette utsettes eller avvises.

Økten med elevene var flott. Jeg hadde åtte elever på hver sin maskin og jeg hadde egen maskin som var koblet opp mot projektor. Alle kunne nå jobbe på et individuelt plan og jeg oppdaget hvem som kunne innlogging og hvem som trengte mer hjelp.

Forskjellene kom tydligere fram, og det er bare en fordel da vi ønsker alle opp og fram. Nå vet jeg hvem som trenger en ekstra titt over skulderen og hvem som jobber godt på egenhånd. Selv om det ikke på noen som helst måte skal være slik at elevene jobber alene og må klare alt selv hele tiden etter at de viser at de kan. Men man ser nå, etter litt tid hvordan hver og en utvikler seg og trenger nye oppgaver :-)
Alle kan ikke vente lengre på at alle skal komme like langt. Jeg må slippe litt taket på "parallellkjøringen".

Det er både fordeler og ulemper med å jobbe sammen 2 og 2. Nå har vi fått prøvd begge deler. Når elevene sitter to og to hjelper de hverandre tett. De samarbeider når de møter utfordringer og løser ofte oppgaven i fellesskap. Når de jobber alene må de prøve ut tingene litt mer på egenhånd, men de følger godt med på hverandre og hjelper til selvom. Nå hjelper de både til høyre og til venstre når de selv har klart tingene.

Vi har skrevet i word. Elevene fikk friskriving der de kunne skrive det de ville i programmet. Vi snakket om setninger og viste noen eksempler over projektoren. Eks: "Jeg heter Nina."

Også her vises forskjellene godt; noen elever skriver med store og små bokstaver på rett plass, og forteller om seg selv i setninger. Andre elever klarer bare jobbe med parkobling der de trykker på en bokstav og ser hvordan denne bokkstaver kommer fram på skjermen. Disse elevene har jeg vist knappen "caps lock" slik at de kan kjenne igjen både de store og de små bokstavene. Det er viktig at disse elevene får den tiden de trenger slik at de også føler det å mestre produksjonen av tekst.

Når elevene hadde skrevet tekster - skrev vi de ut. Dette tok også litt tid da hver maskin måtte kobles opp til nettverket og til skriverne på skolen. Jeg gikk i tillegg inn og lagret en skriver som standardskriver for å slippe forespørsler om dette underveis i videre arbeid.
Det utskrevne arket limte elevene inn i data-boka si og de kan senere brukes til lesing og til å lete etter f. eks bokstaver :-) mange muligheter i begynneropplæringen innenfor programmet word.

Jeg gleder meg til fortsettelsen. Det som er litt "komisk" å se på er at innlæringen er omfattende men allikevel så liten. Vi jobber bare med det helt elementære som å logge inn, finne et program og bruke dette.
Men det blir en stor jobb da det må gjøre i så mange omganger fordi vi har hatt så få maskiner og ting må få tid til å komme under huden til elevene. Hver elev jobber kanskje i en klokketime på maskinen i uka, men som klasse har vi data på timeplanen flere timer.

Er det verdt å bruke så mange timer på dette nå?
Ville det gått færre timer med samme gjennomgangen i 2. klasse?

Er en førsteklassing klar for å bruke data?
Hva vil disse elevene være klare for i 2. klasse etter dataopplæring i første?
Vil det digitale etterhvert bare bli et verktøy slik blyanten er i dag i opplæringen?

Jeg har stor tro på at det digitale skal være et hjelpemiddel til bedre innlæring i framtiden, derfor tror jeg opplæringen bør begynne tidlig. Men det er spennende...dagens elever vil være prøvekaninene for dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar