....i 1. klasse.
Vi har startet opp med data i 1. klasse - sånn på ordentlig, og det er utrolig spennende.
I dag har jeg gjennomført to økter, til sammen 1 og en halv klokketime, med å lære opp 12 elever til å logge på og logge av på skolens bærbare maskiner.
Jeg tok inn fire og fire elever til fire bærbare maskiner. Vi startet helt på begynnelsen og lærte hvor man skrur på en maskin og at man må vente til maskinen er klar før man kan begynne påloggingen.
Elevene fikk lære seg noe av det mest elementære. At vi har et tastatur, og at knappene på tastaturet brukes til omtrent alt som skal skje på maskinen.
Elevene måtte selv finne knappene de skulle trykke på. Det som er spennende her er at vi utvider elevenes språk. De har et førstespråk og gjennom dette innfører vi nye begreper som tilhører dataverdenen.
Vi startet med å lese hva som sto på skjermen, det sto at vi skulle trykke Ctrl + Alt + DEL for å logge på.
Elevene ble satt til å finne Ctrl-knappen først...det va stor glede i gjengen da de fant den...etterpå kunne jeg i tillegg drive videre begrepsopplæring for å veilede de til å å finne den neste knappen som va Alt. Da måtte elevene lete nede på tastaturet, til venstre, men til høyre for den første knappen. Her foregikk det en meget konstruktiv samtale sammen med elevene for å veilede de til å finne neste knapp. Det var som en skattejakt og jubelen sto i taket når de fant knappen. I tillegg hjalp elevene hverandre når de selv hadde funnet knappen. De jobbet bra med det sosiale samspillet...spennende å se hvordan noe så enkelt kan gi så stor gevinst. Videre måtte de bruke to fingre til å holde nede disse to kanppene og samtidig finne DEL knappen som befinner seg øvert til høyre på tastaturet. Denne kombinasjonen av tre knapper var spennende og elevene kunne virke til å føle stor mestring da det kom et nytt bilde på skjermen etter at de hadde trykket riktig. Så lenge de trykket feil skjedde det ikke noe.
Nå måtte vi finne bokstavene på tastaturet...hver elev hadde sitt brukernavn og sitt passord som de måtte trykke inn i riktig felt. Her jobbet de med lydering. D var flott å se hvordan elevene søkte lyder i etternavnet sitt for å klare å skrive det riktig. De klarte å finne tak i riktige bokstaver og en gutt stanget lenge på k lyden før det til slutt løsnet og gleden sto i taket. Når de skrev inn navnene sine fikk de se hvordan de riktige bokstavene ga de tilgang til å åpne maskinene.
Her jobbet vi parallelt alle sammen, elevene måtte vente på hverandre og hjalp gledelig til etter at de selv hadde funnet ut eller gjort ferdig.
Når alle elevene hadde logget inn en gang fikk de utlevert en kladdebok. Der måtte de skrive ned brukernavnet sitt og passordet sitt. Etter det logget de av og fikk prøve å logge på selv, en gang til. Nå skulle de liksom vise at de klarte å logge på selv, gjennom å bruke sine nylige opparbeidede kunnskaper i tillegg til informasjon de hadde fått og notert ned.
Alle elevene klarte dette fint. Det var individuelle ferdigheter og forskjeller men det skulle jo bare mangle. Vi e jo alle forskjellig og lære forskjellig.
Alle elevene i klassen nådde ikke å lære seg dette på den tiden vi hadde til rådighet, noe som viser hvor mye tid slik opplæring krever. Men det e viktig å starte opplæringen tidlig, slik at de tidlig blir vant til verktøyet og etterhvert kan bruke det til faglig opplæring.
Jeg storkoser meg når jeg får jobbe på denne måten og jeg kan nesten ikke vente til jeg kan fortsette med opplæringen av elevene. Jeg liker det jeg gjør og syns veien framover e spennende ;-)
Denne opplæringen viste seg også å være et "godt motargument" mot å la elevene selv logge inn når de skal jobbe direkte med et bestemt fag og et bestemt tema i andre fag. Viser her til løpende prosjekt der jeg valgte å logge elevene inn i og åpne multi sine sider for å jobbe med matematikk. Det går lang tid i innloggingen og matematikkopplæringen hadde ikke blitt like god dersom elevene selv måtte logge på så tidlig i opplæringsfasen...Når de automatiserer slike ting som innlogging kan elevene gjøre dette selv når de skal jobbe mot andre faglige mål enn de digitale ;-)
Har gjennomført en til økt på 30 min for å lære opp fire nye elever.
SvarSlettDet er nesten litt "komisk" å se hvordan nesten alle elevene har brukt like lang tid i innlæringen av nettopp dette. Det viser seg, etter fire-fem grupper at det går 1/2 timen :-)
Jeg vet at ting tar tid, men er samtidig overrasket over at tingene tar såpass lang tid...
Jeg tenker samtidig at neste øke med de elevene som har lært seg innloggingen må gi de muligheten til å jobbe med noe spennende etter at de har logget inn ;-)
De liker ressurser som multi, og det kan være "premien " neste gang de logger inn :-)
Flott logg fra utprøvinga i skolen. Regner med at du tar med startinnlæringa med PCen i prosjektet. Spurte du elevene om de hadde noen erfaring med datamaskin? f.eks. Brukt datamaskin utenom skolen? Om de hadde startet den opp og om de kanskje hadde logget seg på eller sett noen gjøre det for dem?
SvarSlett