Da va arbeidet med å få klassen, dvs elever, lærere og foreldre på fronter i gang på ordentlig.
Det var litt av en jobb :-) men utrolig lærerikt. Jeg kjenner at jeg er glad jeg har vært så heldig å fått muligheten til å jobbe på et trinn (5.trinn) der det brukes fronter aktivt...det er på den måten jeg lærer best.
Det startet med at jeg laget nettsiden og fikk den opp å gå med riktig størrelse på bilder, filmer ol. Jeg jobbet inn en rutine på oppdatering av innhold og følte meg klar til å introdusere klassen og foreldrene slik at de kan bli aktive brukere av nettsiden til klassen på fornter.
Jeg måtte gå noen runder med meg selv angående passordene til elevene. Det er snakk om 1. klassinger, altså 6 åringer...vi har nettopp jobbet med innlogging på maskinene der eleven har sitt passord og sitt brukernavn. Det store spørsmålet var om jeg skulle ha nye passord til elevene eller om vi skulle beholde de vi nettopp hadde lært????? Jeg grunnet veldig, forhørte meg litt rundt og fikk forskjellige svar. Noen mente nye passord, andre mente at vi burde fortsette med de gamle. Atter andre mente at elevene skulle få lage seg egne passord som jeg som lærer ikke skulle ha tilgang til. Her er både etiske og praktiske spørsmål/ forhold inne i bildet...hmmmm.......
Jeg landet på nye brukernavn og nye passord. Grunnen var at det var nye brukernavn, så da kunne passordene også være nye. Da skiller vi mellom innloggingsinformasjon og fronterinformasjon. Det handler bare om å være tydelig og skrive passordene opp på en slik måte at elevene til en hver tid vet hvilken informasjon de skal bruke.
Jeg logget inn for elevene første gangen med generell informajson og fikk opp at passord måtte endres. Gjorde dette på alle 19 elevene. Nå visste jeg at alt skulle fungere og det var bare å sende ut informajson med elevene hjem slik at de kan øve på pålogging hjemme sammen med foreldrene i fronter.
I tillegg registrerte jeg foreldrene til hver elev inne på fronter. Denne registreringen skulle brukes slik at foreldrene fikk tilgang til blant annet fravær og IUP til elevene. Når foreldrene var registrerte sendte jeg ut en felles SMS til alle og ba de bekrefte mottak med en melding til meg. Det tikket inn svar fra veldig mange og jeg fikk bekreftet at foreldrene er med.
Det er spennende å starte opp slike ting. Nå er foreldrene registrert og elevene er inne med passord som de skal kunne bruke selv ved innlogging til fronter. Vi er i gang :-)
Jeg tenker at elevne i første omgang skal bruke fronter til å hente ned informajson, så får de bli skrivere etterhvert. Jeg planlegger å legge ut lekser på fronter...f.eks. logge inn og finne en bokstav. Så skal de, dagen etterpå fortelle meg hvilken bokstav det var. Jeg kan også legge ut sanger, bilder ol som eleven skal inn å finne. I første omgang er det repitisjon som er stikkordet, la elevene logge inn flere ganger slik at innloggingen blir automatisert. Denne jobben må foreldrene ta del i og det er viktig at de gjør nettopp dette med elevene.
Men, jeg vet at det sikkert ikke blir enkelt. Det er sikkert ikke alle som har lett tilgang til nettet hjemmefra. Dette er noe jeg kan undersøke nærmere og tilpasse oppgavene til disse elevene slik at de kan gjøre leksene på skolen. Da vil jeg måtte ta meg av opplæringen av innloggingen. Men, dette vet jeg ikke om vil hende. Hender det med noen er det greit...håper ikke alle foreldrene viser total mangel på interesse ;-)
Jeg tenker at informasjonen på nettet må være matnytting for foreldrene også. Dersom de får informasjon eller innblikk som er spennende vil de nok fortsette med å slippe barnet sitt inn i denne verden.
Jeg lever i spenning...men det som er viktig er å forsøke. Jeg føler at det er jeg som lærer utrolig mye, og det er drivkraften akkurat nå. Jeg blir mer erfaren og kan ta dette med meg inn i yrket...enten det er fisasko eller suksess :-) Av erfaring blir jeg klokere...
Jeg lærer ingenting av å ikke prøve :-) Håper bare mine"utvalgte" liker å være prøvekaniner..hihi...
Jeg skal i praksis om ikke lenge, og jeg føler at jeg må opprettholde bruken av det digitale sammen med elevene. Jeg må kommunisere med de på fronter. Kanskje lage et forum der vi kan skrive hilsner til hverandre...men da MÅ foreldre delta aktivt....jeg må forsøke, kan ikke la være...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar