Nok en spennende dag på jobben :-)
Jeg jobber videre med opplæring av elevene i 1. klasse. Vi deler klassen inn i mindre undervisningsgrupper og jeg når enkeltelever på en bedre måte i opplæringen på data. Vi har kjørt på grupper med fire, slik at elevene får hver sin maskin i opplæringen av innlogging. Så langt har alt gått bra.
Mandagen fikk jeg inn grupper som hadde hatt innloggingsopplæringen en gang og jeg ba elevene skru på maskinene og logge seg på. Jeg så for meg at det innnebar litt repetisjon...men jeg fikk meg en flott overraskelse :-) Flere av elevene skrudde på maskinen sin, fant fram boken med brukernavn og passord og logget på i løpet av få minutter uten at jeg trengte å hjelpe til.
Det var bare noen som trengte hjelp og det var elever som de forrige øktene hadde hatt litt problemer med å skrive navnene sine fullt ut, inkl. etternavn. Denne økten gikk de løs på hele navnet sitt i innloggingen og trengte bare en veiledende hånd før de også hadde logget seg på og var inne, klar til å ta i bruk datamaskinen.
Nå hadde vi jobbet med innlogginen og jeg ønsket at elevene skulle få gjøre hva de ville på maskinene når de hadde logget på selv. Dette for at jeg skulle finne litt ut av hva de kunne og ønsket å gjøre.
Jeg fortalte at det fantes et ikon for å komme seg på nettet. Vi snakket om at ikonet ser ut som en e og at de måtte lete litt for å finne den. Det klarte de og jeg lot de trykke på den. Elevene var nå på nett.
Jeg kjenner av og til på at jeg har forventninger til hva elevene kommer til å gjøre, og blir overraasket når de gjør andre ting som jeg ikke på noen måter forventer:
I den ene gruppen hadde vi en elev som kjente til bruk av datamaskin og nettspill. Han ville gå på www.123spillgratis.com . Dette var en side jeg aldri hadde hørt om og ble litt usikker på hvordan jeg skulle veilede han vekk fra siden dersom den var upassende.
På nettsiden var det mange forkjellige spill og de andre elevene fulgte ideen og gikk inn på den samme siden.
Utsnitt av siden:
På den neste gruppen var det nesten litt komisk å være observatør.
Elevene kom inn, logget på og gikk på nett. De valgte alle å gå på multi sine sider.
En elev ville gjøre noe annet og spurte om jeg kunne viser den noen andre sider. Jeg trykket inn nettadressen til 123spillgratis.com. Gutten hadde ikke gjort annet enn å velge spill før det kom en lyd fra nettsiden. ALLE de andre elevene så opp samtidig og bort på maskinen til gutten...samtidig som de roper ut: "Æ VIL ÅSSÅ GJØRE DET!!!"
Hihi...det va komisk. D skulle bare en liten lyd til så var de der alle sammen :-D
Det er utrolig hvor fort elevene tar dette med data og hvordan det engasjerer. Jeg brukte også time til å observere litt hva elevene kunne eller kjente til fra før av. Det er lett å se forskjellene som er i klassen. Noen få har vært borti data og kan litt, andre igjen har nok ikke sett eller brukt det så mye. De vet knapt at det kommer bokstaver på skjermen når man trykker på tastaturet.
Jeg reflekterer endel over vinningen av dataopplæringen. Det er mange faglige gevinster, men til hvilken pris i forhold til min rolle som lærer. For at dette skal kunne gjennomføres må jeg fortsatt løpe rundt å låne meg maskiner da vi ennå ikke har fått de maskinene vi er blitt lovet. . Jeg gjør dette i friminuttene imellom øktene og føler nå, etter at vi har holdt på noen timer, at jeg maser på mine medansatte som jobber på andre trinn for å få tilgang til maskinene. Jeg tenker av og til at jeg ikke tørr mase mere, og håper hver dag at de nye maskinene skal komme.
I klasserommet må vi tilrettelegge litt. De nye mmaskinene må få en naturlig plassering slik at de på en enkel måte kan integreres i undervisningen. Det ser ut som om at utviklingen til elevene ikke skal være til "hinder" for at det faglige fokuset snart kan komme tydeligere fram gjenom bruken av maskinene.
Mye vil ha mer, nå har jeg lyst på fotoapparat som eleven kan bruke til å selv ta bilder som vi etterhvert kan laste inn på maskinen og bruke til begrepsopplæringen. Da kan elevene bruke f.eks. word og sette tekstbokser til bildene for å forklare detaljer og kanskje også etterhvert både lage animasjoner, photostoryer og filmer. Bilder og lyd er flotte innspill i det digitale. Dette må eleven også få muligheten til å "smake på".
Det spinner på seg og jeg har så utrolig mange ideer jeg har lyst til å sette til livs :-)
Nå må jeg bare ta tiden til help og begynne en plass og utvikle elevene og meg selv utifra det :-)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar