Jeg planle et lite prosjekt i 5. klasse. Vi hadde en uke til rådighet der faget hadde tre økter totalt. Den første økten gikk til introduksjon. Elevene ble delt i grupper og hver gruppe fikk utlevert tema som de skulle "utforske" selv og så lage en presentasjon som de skulle presentere for klassen på fredagen. Presentasjonen kunne vises over projektor eller de kunne skrive i word, ta utskrift og lime på plakat (veggavis).
Uansett metode; Det måtte jobbes godt for tiden var knapp...tiden er alltid en viktig faktor i undervisningen.
Etter at elevene hadde fått vite grupper og tema gikk de i gang. Jeg fortalte de at de skulle planlegge innad i gruppen hva de skulle ta med innenfor temaet og fordele arbeidsoppgaver.
Jeg visste at elevene kjente til word, men det var en faktor at ikke alle kunne bruke Power point.
Flere grupper gikk rett på maskinene og startet søk av informajson på nett. De hadde skriveprogram åpent parallelt og noterte ned både der og i kladdebøkene. De jobbet godt, men det var stadig mange spørsmål som hang i luften. Jeg liker at elever lærer seg å tenke løsninger selv, så ga de ikke så mange svar. Ga de pekepinner på hvilken vei de måtte ta for å komme fram til løsningene...
Jeg hadde også klare retningslinjer på tavlen over hva som skulle gjøres.
De fleste tok tak i oppgaven og jobbet bra. De søkte, skrev og planla. Jeg kunne gå rundt å se og nyte synes over at de jobbet så bra med det de skulle. Det foregår mange samtaler i rommet, men gikk jeg inn for å høre hva de snakket om var det faglige samtaler som gikk på tema og hvordan ting fungerte. Klassens syv maskiner var i bruk pluss at jeg hentet inn fem ekstra. Det foregikk rulleringer slik at alle gruppene hadde minimum en maskin hele tiden :-) dette styrte elevene fint selv.
Lagring er alltid en utfordring. Denne klassen bruker fornter og er i opplæringsfasen på hvordan de laster opp og åpner dokumenter som er lagt ut i fronter. Prosjektet landet fint innenfor denne opplæringen da elevene måtte lagre dokumentene sine i fronter under egen mappe som tilhørte prosjektet. Økten etter måtte de åpne dokumentet silk at de kunne lagre og overskrive eksisterende dokument. Noen jobbet hjemme og måtte overskrive på egenhånd.
Her var det endel dokumenter som "forsvant" da elevene ikke fulgte riktig "prosedyre". Noen måtte gjøre tingene flere ganger eller lagre dokumentet på maskinen, så i fronter og laste det opp på nytt - da med nytt navn. Når prosjektet var over lå det flere "like" dokumenter men med små forskjeller på dokumentnavnene.
Men det foregikk aktivitet og elevene opparbeidet seg mange erfaringer i bruken av fronter, word og Powerpoint. I tillegg måtte de søkelese på nettet etter informasjon.
Presentasjonen viste noen flotte produktet som det var jobbet bra med (Har ikke tatt med forsiden):
FAMILIEN i Hellas:
Her har en gruppe elever laget en Power point presentasjon om familien i Hellas. Denne gruppen har gjort et godt forarbeid der de har fordelt arbeidet og planlagt hvordan de skal presentnere fagstoffes sitt. De har delt inn i underkategorier som "kvinner", "barna" og "menn". På hver side får vi informasjon om kun det overskriften forteller oss. Dette gjør det enkelt å henge med under presentasjonen, det er oversiktlig og greit med bilder og tekst satt sammen på en hensiktsmessig måte. Det blir ryddig og flott. Dette er gjort på to undervisningstimer, kanskje en klokketime totalt da det alltid går mye tid til opprigging og igangsetting pluss avslutning og lagring.
En annen gruppe laget presentasjonen sin i word, da ble den seende slik ut:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar