søndag 27. februar 2011

Bruk av iPhone

Det finnes mange gode grunner til å la barn få lov til å holde på med bl.a iPhone...men skal også føye meg i rekken til de som sier at det finnes bakdeler ;-)

Det jeg erfarte i dag er hvordan dette verktøyet var med på å bidra til lese og skriveopplæring hos min 6 åring. Hun viser stor interesse mot telefonen, der hun spiller endel spill. Men i dag startet hun for fullt å lese meldinger som tikket inn. Grunnen kan være at jeg drev å administrerte noe for barna og de lurte stadig på hvordan planleggigen gikk...
Når det kom en melding løp hun å hentet telefonen og startet å lese meldingen før jeg fikk telefonen. Så kom hun til meg med telefonen og kommentarer til innholdet. Hun klarte dessuten å lese deler av meldingene før skjermen ble svart...en imponert mor fikk øynene opp for det som foregikk. Da kvelden kom og vi satt alene i stua spurte hun om ikke hun fikk lov til å sende en melding. Ja, var svaret og hun gikk på meldinger, leste hvem de meldingene som lå inne var i fra og bestemte seg for hvem hun skulle sende til. Hun valgte sin mormor. Hun skrev: du er snill hilsen Mathilde, så trykket hun send. Den eneste veiledningen hun fikk var mellomrom mellom ordene, og jeg oppdaget hvordan dette verktøyet bidro til økt komptanse i skriving. Vi snakker ikke med mellomrom mellom ordene, men når vi skriver er det viktig. På iPhonen måtte hun trykke inn space knappen, og på den måten tydelig jobbe med alle mellomrommene. Morsomt å se, og reflektere over ;-)

Etter at hun hadde sendt meldingen ringte mormor opp igjen og takket for koselig melding. Hun tok selv telefonen og måtte fortelle at det var hun som hadde sendt melding. Hun var tydelig stolt over tilbakemeldingen og fikk også med denne telefonen bekreftet at der var en mottaker i andre enden.

Etter at hun hadde snakket ferdig i telefonen ønsket hun å sende en til melding, denne skulle til pappa som var på fotballtrening. Hun hadde oppdaget noe nytt og spennende. Når pappa kom hjem takket også han for melding og hun var nok en gang positivt berørt over responsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar