Hva i alle dager er den beste løsningen på dette?
Jeg har jobbet meg gjennom noen opplegg med elever som har skapt produkter ved bruk av digitalt verktøy. Stadig møter jeg på utfordringer rundt nettopp det med lagring.
Hvor skal elevene lagre dokumentene sine?
Mine erfaringer så langt er...
...lagres arbeidet på maskinen de jobber på må elevene ha samme maskin for å finne tilbake til arbeidet. Det er i seg selv en stor utfordring når det hentes inn lånemaskiner til et arbeid og elevene skal fortsette dagen etterpå. Da finner de ikke tilbake til riktig maskin, eller så husker de ikke hvem de var logget på med og finner på den måten ikke tilbake til produktet sitt (hvis de har jobbet i grupper). Eller så husker de ikke hvor på maskinen de lagret det, og finner ikke tilbake uten hjelp...
...lagres alt på en USB pen som lærer besitter krever dette litt tid i avslutningen av arbeidet. Da må alle gruppene sitte å vente til jeg som lærer eller bare pennen går rundt til alle maskinene og lagrer. Da må vi også sette av tid til oppstarten der alle må få hentet ut sitt arbeid fra pennen...det er en ulempe med dette, og det er at elevene ikke får lagret underveis i arbeidet...og alle har vel opplevd at det tekniske ikke alltid er til å stole på. Oppstår det da problemer underveis vil elevene miste arbeidet dersom de ikke mellomlagrer på maskien de jobber på...
....fikk et tips om å lagre på nettverket til skolen...men det har jeg ikke undersøkt nærmere ennå...stusser litt på lagring av elevproduktet når elevene logger på med egne brukernavn og passord. Når jeg da logger på etterpå finner ikke jeg tak i det samme...hmmm...stemmer dette?? Må undesøke :-)
....MEN, der er et men: så langt erfarer jeg at fronter er den beste måten å lagre elevarbeid på. Da må eleven lære å bruke fronter der de laster opp og overskriver egen produkter etterhvert som de utarbeider det. Klarer de dette har de tilgang til produktene sine uansett hvor de er og uansett hvilken maskin de har. I tillegg kan de opprette grupper med navngitte rettigheter slik at alle på en gruppe kommer inn og kan finne tak i produktene sine :-)
Fronter vet jeg fungerer på femte trinn. Det store spørsmålet mitt nå er om det vil fungere for elever nede på 1.trinn. Vil en 6 åring klare å lagre word dokumentet sitt på fronter med hjelp og veiledning av lærer? Det hadde vært spennende å forsøkt? Ja, det går om jeg som lærer nesten gjør jobben for eleven, sammen med eleven....men vil eleven etterhvert klare dette selv. Forutsetter dette leseferdigheter eller klarer de å koble ordbildet til hva de skal gjøre og på den måten klare jobben på egenhånd? Etter gjentatte ganger vil de nok klare det. Men er det verdt å undersøke det på de små :-) Jeg liker ideen, men er litt usikker på om ikke dette er for krevende..Det finnes bare en måte å finne ut slike ting på...prøve prøve prøve...kan jo begynne med noen av eleven på 1. trinn, å se hva som skjer :-) de er utrolig lærevillige de søte små...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar