torsdag 3. februar 2011

Opplæring av foreldre...

...har vi som lærere også ansvaret med å lære opp foreldrene?

Nå har jeg nettopp startet opp med digitalt verktøy i første klasse og vi har lært oss å logge inn på maskinen og ta den i bruk enten med word eller gå på nettet for å benytte oss av digitale læringsressurser som ligger der og som gjerne er parallelle med læreverkene.

Jeg har også laget en hjemmeside for klassen inne på skolens arena i fronter.

Jeg håper etterhvert at elevene skal lære seg å bruke fronter til å lagre sine arbeid, for å hente ned informasjon som ligger der og for å kommunisere med medelever, lærere og evt foreldre (?).

Når fronter er oppe å går med løpende informasjon om skolehverdagen til elevene og de kjenner til siden, føler jeg at det er naturlig å integrere foreldrene. Men skal jeg som lærer ta det for gitt at alle kan dette med data og fronter? Er det så enkelt at alle skal lære opp seg selv? Hmmm.....

Jeg tenker at en enkel intro der nettadressen presenteres og en kort instruksjon på hvordan en logger på, kan være med på å få flere til å undersøke nettsiden, for så å ta et valg om de vil engasjere seg eller ikke...
På denne instruksjonen kan det ligge info om personlig brukernavn og passord som de kanskje også kan endre til sitt eget (?)

Hva skal nettsiden inneholde?
Her finnes det mange muligheter...på den siden jeg laget skapte jeg en tittel som beskriver hverdagen til elevene i løpet av skoleuken. Da viser jeg klassebilde, legger linker til ukeplan, viser bilder fra situasjoner i opplæringen, info om hva vi jobber med, videosnutter osv...

Men, jeg tenker også at siden må være i "bevegelse". Det må skje noe der som gjør at elevene vil inn der for å sjekke ting & tang...om ikke hver dag, men en gang i løpet av uken...og samme med foreldrene...det handler om å gi de et innblikk i hverdagen til barna deres...hva gjøres egentlig på skolen :-)

Fikk et godt tips om å legge ut lydbøker der leksen kan være relatert til å finne denne linken og lytte til boken.

Ellers kan det være ukens sang med link til en lydfil der sangen spilles av. Da kan mamma eller pappa lytte til sangen og på den måten bidra til at det øves hjemme.

Det kan være bilder tatt fra dagens økt, kanskje av dagens elev slik at de føler en personlig tilhøringhet og får litt ekstra oppmerksomhet nettopp denne ene dagen. Dette vil gå på rundgang og alle vil få samme muligheten.

Elevene kan selv få være forfattere der de skriver en hilsen eller beskjed til sine medelever som de må lese til dagen etterpå...

Det kan være en gåte - ukens gåte - som de må løse i løpet av uken....

Det handler om å skape en interesse og en lyst til å underøke hva som er der...på denne måten vil elevene opparbeide seg kompetanse til å bruke fronter og etter gjentatte besøk øker kanskje både interessen og kompetansen. Men, ting må være enkelt og konkret. Linker må baseres på bilder da ikke alle kan lese i første klasse....

Kjenner på meg at jeg i noen tilfeller forventer mye av elevene, men nysgjerrigheten min til å undersøke driver meg til slike tanker...kan elevene klare det...med hjelp fra lærere og foreldre. Kan vi sammen skape en interesse rundt det å bruke det digitale til faglig gevinst. Vi skal ikke bruke det digitale bare for morro...det skal være et verktøy til læring.

Er vi flere som deler denne interessen rundt barna blir kanskje den faglige gevinsten målbar etterhvert...vi som lærere må integrere foreldrene i denne prosessen...vil de evt delta?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar